Sammenhæng Redigeret marts 2020
Børnehuset Syvhøje er en privat daginstitution i Odense Kommune. Odense er en robotby og har et stort fokus på innovation og teknologi. Megen kommunikation og søgen efter viden foregår via computer, telefon/smartphone, tablets, iPad o.lign. Vi har et medansvar i, at børn møder elektronik og cyberspace med en forståelse, respekt, fortrolighed og agtsomhed.
Mål
- At barnet bliver introduceret i brug af iPad i deres førskoleliv
- At barnet kender, hvor man starter den og skriver kode for at låse op
- At barnet ved, at man kan finde svar og billeder ved hjælp af Google
- At barnet selv kan gå ind på en allerede præsenteret app
- At barnet afprøver sig selv i forhold til programmering og afkodning
- At barnet erfarer at programmet gør, hvad barnet siger, det skal gøre
Inklusion
Mange af vores børn har tilgang til tablets, telefoner, computer osv. i deres hjem. Men der kan være børn, som ikke har denne mulighed, eller hvor deres forældre har taget et velovervejet valg om, at deres barn ikke har brugerflade med elektroniske apparater.
For at barnet kan føle sig ligeværdig i fællesskabet, hvor vi understøtter legen/aktiviteten ved hjælp af en iPad, må vi tage udgangspunkt i laveste fællesnævner i brugen af iPad.
Tiltag
Vores pædagogiske praksis tilrettelægges således, at børnene får et basalt kendskab til dette medie. Vi sikrer os, at der altid er et meningsfyldt pædagogisk afsæt i de situationer, hvor vi bruger en iPad. Brugen af iPaden skal understøtte vores øvrige arbejde med at opfylde de lærings- og udviklingsmål, vi har i forhold til vores børnegruppe set ud fra vores læreplanstemaer.
De apps, vi gør brug af i vores praksis, er udvalgt ud fra et pædagogisk aspekt, evt. i samarbejde med vores Tale-sprogkonsulent, og tilpasses i forhold til, hvilken børnegruppe vi har med i aktiviteten og hvilket læreplanstema aktiviteten skal understøtte.
Vi har indkøbt spil, hvor børnene fysisk kan lege med programmering og afkodning. Det ene spil er et stort gulvspil, hvor barnet er robot og vennerne laver baner for robotten kan komme ”hjem”.
Tegn
- At barnet efterspørger svar på noget bestemt
- At barnet ved, hvordan man tænder/slukker/starter en iPad
- At barnet ønsker at bruge en bestemt app i en aktivitet
- At barnet gerne vil være med til at finde billeder ved hjælp af Google til at tegne af efter eller kunne printe og efterfølgende farvelægge
- At barnet efterspørger at lege med vores robotmus og gulvspil
- At barnet prøver igen med ny kodning, hvis det ikke var rigtigt
- At barnet ikke giver op, da elektronik kun gør det det bliver kodet til
Evaluering
Det pædagogiske personale gør notater og vi reflekterer via fokuspunkter, som er vores dokumentationsform. På P-møder eller i refleksionsrummet drøfter vi refleksionerne, og vi justerer i vores pædagogiske praksis, hvorefter SMITTE bliver tilrettet.